Kristianstadslänken
Publicerat, länkar Kristianstadslänken
Här följer några länkar om bl.a. Kristianstadslänken som visar att det finns en stor opinion i Kristianstad och som handlar om tillgänglighet.
KB 111223 Vakna i rådhuset!
På V Boulevarden ska alléträden skövlas och samtliga parkeringsplatser
slopas för den reserverade nya bussfilen. Trafiktillskottet i vår lilla
innerstad blir en buss var trettiosjunde sekund! Busstrafiken kommer att
prioriteras och annan trafik på V Boulevarden och korsningar utsätts
för en aldrig tidigare skådad trafikinfarkt.
200 Slopade parkeringsplatser, plus alla centrala platser som
kommer att försvinna genom år av byggprojekt, är tänkt att ersättas av
mer eller mindre perifera platser. Det finns andra av Handelsföreningen
gjorda lösningar där stadskärnan bevaras.
Kristianstad som centralt handelscentrum kan i värsta fall försvinna
genom att många småhandlare inte klarar av mer av kundbortfall. Det
finns en utredning, som visar på att varje central parkeringsplats är
värd 800 000 kronor årligen för handeln.
Det finns också en undersökning där man beräknar att maximala
avståndet för en bilburen handel till parkering är 200 meter för att det
ska vara attraktivt.
Vem vill bära tunga paket och kassar från centrum till exempelvis Yllans
parkering eller andra sidan Naturum? Handeln lever i stor utsträckning
på kunder som kommer med bil från kransorterna.
Trafikingenjör Per Ingström, som har en bakgrund inom C4 Teknik,
totalsågar den föreslagna dragningen. Han varnar för alla bilar som
kommer att stå stilla på sträckan när bussarna ska fram.
Förutom att centrum riskerar förvandlas till en trafikled kommer
projektet att drabba skattebetalarna med 200 miljoner kronor. Finns
pengarna och vad ska nedprioriteras?
Vi börjar bli vana att leva i en kommun med allt större demokratiunderskott. Beslut smygs på oss, stora projekt nerhyssjas inför varje val.
När vi lagt vår röst och trott att vi har medbestämmanderätt bildas handslag och samförstånd i slutna rum. Har jag fått sagt mitt om en arena, ett nytt kommunhus och en centrumraserande busslänk?
Beslutet om Länken togs redan 2008 i samråd med Region Skåne –
jämför med Gudfadern som gav ett råd ingen kunde tacka nej till.
Kommunen lever osjälvständigt under den regionala makten.
Varför ska ett kombinerat kommun- och regionhus ligga på bästa tomt i
centrum, vars 700 personer sen ska belasta de få parkeringsplatser som
finns kvar? Parkeringshus i Tivoliparken, visst men för vem?
Vi måste få politiker som vågar stå för invånarna och deras
synpunkter inte bara dagarna före ett val. Nu läggs det alltför mycket
tid på att lägga dimridåer för märkligt beslutade väl nerbäddade
projekt.
Landets största egenfinansierade kommunala arena och handbollspalats
vilar som en omättlig gökunge, som bara kräver mer. Den är imposant att
titta på, men kommer den någonsin att bli flygfärdig på egna vingar?
Är verkligen alla folkvalda i rådhuset omedvetna om vad som kommer att hända med vår stad?
Det kan väl inte bara vara Christina Borglund (KD) som vaknat upp?
KB 1112221 Kommunen ger vilseledande information
En informatör på C4 teknik har inbjudit till genomgång av trädbeståndet
till våren. Det hade varit lämpligt, då man först vid lövsprickning kan
göra tester av almarnas status.
Problemet är bara, att enligt samordningsprojektets tidsplan så skall träden fällas vecka 8 det vill säga i mitten av februari. Så – ska vi inspektera stubbar eller vad? Ännu ett utslag av god samtalston eller vilseledning?
Varför går man då ut med den ofullständiga informationen om återplantering av lindar och sex döda almar? I inlägg på Kristianstadsbladet debattsida mästras klagande skribenter med ovan nämnda som enda fakta.
Kan vi inte ställa krav på en mer korrekt och fullständig information
från en informationsavdelning som bekostas av skattepengar? Saknar man
informationen eller har man medvetet vinklat denna? Det är ju trots allt
inget privat företag som ska sälja konserverad gröt!
KB 111214 3 000 vill stoppa länken
”Hoppas på gehör
Representanterna från Nätverk Kristianstad säger att de inte är emot
utveckling, men att de tror att förändringarna i staden forceras fram
för att bli klara till 400-årsfirandet om tre år.
– Vi hoppas på att få gehör från politikerna. Det är väldigt många som
reagerat på det här, säger Olle Johansson från Nätverk Kristianstad.
– Vi tror att vi hade kunnat få ihop 10 000 namnunderskrifter.
Föreslår ringlinje
Nätverk Kristianstad har ett flertal olika förslag på hur bussfrågan
skulle kunna lösas. De menar att bussarna skulle kunna komma in från
norr och sedan kan de som vill resa in till centrum ta en särskild
ringlinje som sköter trafiken i stadskärnan.
– Det är mycket mer miljövänligt. Att förstöra en renässansstad genom
att låta regionbussar gå genom centrum känns helt irrelevant, säger
Kenneth Andersson från Nätverk Kristianstad.”
NSK 111214 Nätverket mötte kommunledningen
”Nätverket framförde även sin oro över att handeln i city kan lida stor skada om ett stort antal parkeringsplatser försvinner från centrum.”
KB 111213 Det behövs bättre bussförbindelser i Kristianstad
”Handlarna, som stödjer nätverkets förslag, att stoppa länken, har
förvisso tagit till sig önskningar, som deras kunder har om en god
tillgänglighet med nära p-platser, trevliga miljövänliga gågator,
välsorterade butiker och en grön miljö.
Det har visat sig, vid namninsamlingen en lördag, att cirka 50
procent av dem som parkerade på Västra Boulevarden aldrig haft möjlighet
att åka buss med Isgren till Kristianstad, då deras bostadsort ej hade
någon enkel bussförbindelse hit, och Isgren glömmer att många familjer
har med sig barn, barnvagn och i dessa tider många paket att släpa på.”
KB 111213 Dålig tidtabell
”I de flesta av stadens affärer finns listor, där man kan protestera mot
de dragningar busslinjerna planeras få för framtiden och skriv under
för de förslag Nätverk Kristianstad framför.”
NSK 111212 Expert sågar nya Kristianstadslänken
”Trafikingenjör Per Ingströmer totalsågar den nuvarande dragningen av
Kristianstadslänken. Han menar att hela satsningen är fullständigt
verklighetsfrämmande. Per Ingströmer har en bakgrund som trafikingenjör
inom C4 Teknik i Kristianstads kommun.
I den rollen tog han bland annat fram en egen analys av vilka positiva
och negativa konsekvenser som finns med den planerade satsningen på
Kristianstadslänken genom centrala Kristianstad.
– När jag hade gjort min analys visade jag upp det för politikerna. Då
frågade de varför de inte hade fått veta de här sakerna innan. Sedan
dess har det inte hänt något mer. Det har stått stilla, säger
trafikingenjören som i dag är verksam inom Karlshamns kommun.”
KB 111202 Lyssna på Kristianstadsbornas åsikter om länken
”Ska Kristianstad kunna behålla sina tillresta shoppingkunder är det
viktigt att kunna erbjuda dem centrumnära parkeringsplatser. Det skriver
Kenneth Andersson, Nätverk Kristianstad.
Nätverk Kristianstads alternativa förslag till länkens dragning
förkastas av kommundirektör Åsa Simonsson och trafikdirektör för
Skånetrafiken Henrik Dagnäs (26/11).
Som talesmän för länken bor de inte i Kristianstad, utan i Malmö med 300
000 respektive Linköping med 146 000 invånare. Stora städer med helt
annan stadsplanering än Kristianstad med sin shoppingvänliga citykärna.
Nätverk Kristianstad består av personer med stark lokal
förankring till staden, både köpmän, egna företagare och privatpersoner.
Det som förenar oss är sunt förnuft och vilja till att bevara samt
utveckla projekt som är ordentligt belysta, genomtänkta och bra för
Kristianstad, dess invånare och besökare.
Vi ser tyvärr alltför ofta hur lösningar konstrueras av inköpta
konsulter som verkställer på ritbordet det som beställaren redan
beslutat.
Denna länk har tillkommit på samma sätt som flera andra projekt vi ser
växa fram. Samma personer i bakgrunden som styr och ställer och med
makten som vapen totalt kör över medarbetare, samt omgivningens
synpunkter.
Vi läser i inlägget (26/11) bland annat att de tänker på miljön, men
enligt förslaget: ”Nästan alla stadsbussar, regionbussar och
expressbussar ska gå i en egen bussgata från Centralsjukhuset via S
Kaserngatan, med en stor busshållplats vid nuvarande Resecentrum, och
vidare längs V Boulevarden till Kristianstad C.” Vi tycker inte detta är
bra för miljön med dessa bussar rakt genom centrum.
Vi läser också Simonssons och Dagnäs märkliga konstaterande att: ”Det är
inte bilar som handlar i affärerna, det är människor som kommer med
buss, tåg, cykel och bil”.
Två lördagar i rad har Nätverket varit vid de parkeringsplatser
längs V Boulevarden som skall ge plats för denna storslagna bussgata
och frågat tillresta kunder om deras åsikt. Många regionbussar dundrande
samtidigt förbi på V Boulevarden, flertalet tomma på resenärer.
Däremot kom bilar i hundratal som sökte centrumnära parkeringsplatser.
Flertalet skrev på vårt upprop och många kom från orter utanför
Kristianstads kommun för att shoppa i gemytliga Kristianstad, som gavs
högsta betyg för sin unika mix av blandade butiker.
Många familjer som kom från närliggande orter som Olofström, Hörby, Osby
med mera väljer bilen till shoppingturen som blir bekvämast då de
kombinerade shoppingturen med annan handel med mera.
750 namnunderskrifter blev resultatet och då är inte de listor räknade som finns i närmare 100 butiker i centrum!
Ska Kristianstad kunna behålla sina tillresta shoppingkunder är det viktigt att kunna erbjuda dem centrumnära parkeringsplatser.
Vi läser också Simonssons och Dagnäs något märkliga påstående att:
Förslaget att leda alla regionbussar utanför centrum borde förskräcka
både resenärer och handlare. Skulle Åhusbor, Vångabor eller Tollarpsbor
inte släppas in i stan, bara för att de reser med gula bussar?
Är inte nya Resecentrum som vi föreslår stan? Vi anser att resande
kommer direkt in till stan (nya resecentrum) norrifrån via viadukten i
stället för rakt genom stan. Därifrån direkt vidare med nya miljövänliga
alternativ, typ ringlinje av mindre bussar direkt till övriga
destinationer, Östra Centrum, högskolan, arenan med mera.
Lyssna på vad Kristianstadsborna, köpmännen och hitresta shoppingkunder svarar!”
KB 1111201 Många svaga länkar i länken
”Man måste se helheten och inte flytta runt problemen med förödande
dominoeffekt. Det skriver Karin Appelqvist, Nätverk Kristianstad.
Som kommentar till inlägget (26/11) om Kristianstadlänkens
förträfflighet av kommundirektören och Skånetrafiken och efter samtal
med kommunföreträdare på Lilla Torg behövs vissa klarlägganden.”
Vi i Nätverk Kristianstad har funnit följande svaga länkar i Kristianstadslänken.
-
Ohållbar trafiksituation för skolbarnen vid Centralskolan. En fördubblad trafik med tunga fordon.
-
Götgatan/Kanalgatan blir en propp. Beskärning av parken vid Konserthuset och fällning av gammal blodapel blir nödvändig. Ändå är proppen inte löst. Ursprunglig plan Östra Centrum hade fler bostäder. Nuläget ger mer transport och parkering – ökad trafik.
-
V Boulevardens träd måste bort och ersättas av nya.Det lär ta decennier innan de utgör samma lunga och ljudbarriär som i dag.
-
S Kaserngatan som ren bussgata. Snapphanevägen-V Boulevarden (utom framför resecentrum) väcker ett otal farhågor. Avsnittet Ö Boulevarden till V Boulevarden, som i dag är en vacker stenlagd gata i enlighet med stadsmiljöprogrammet, måste beläggas för att inte orsaka skador på fastigheterna. Att inte mätningar gjorts i initialskedet, är en allvarlig underlåtenhet, grundat på att C4 Teknik bara utgick ifrån, att dagens trafiksituation inte vållar problem.
-
Att utökad busstrafik skulle åstadkomma annan ljud- och vibrationsnivå fanns inte på kartan, då länken beslöts. Senare parkeringsutredning konstaterar också, att det inte är säkert att beläggning avhjälper problemet, utan förordar ytterligare analys.
-
Förstör inte ytterligare ett karakteristiskt stadsdrag och stor investering i stenläggning!
-
Bussar ska i båda riktningar korsa V Boulevarden. Enligt uppgift med trafikljus med bussföreträde. Är intervallmätning gjord med tanke på flödet och stopp på V Boulevarden i båda riktningar?
-
All öst-västlig trafik ska dras in via Tivoligatan i ett område som ska bli gårdsgata. 3 000 fordon enligt kalkyl. Säkerhetsproblem konstateras lakoniskt, när trafik ska korsa bussled.
-
Dubbelparkering på V Storgatan och Residensgatan, som får ökad trafik. Flödesfråga som ovan. Allmän parkering på Söderport: Vad gäller om säkerhet för elever?
-
Södertorg kommer att avskärmas ytterligare. Vasastan kommer att bli instängt, då enda utpassage blir vid S Boulevarden. Ska man norrut får man åka runt kyrkogården.
-
Gående och cyklister från/till Tivoliparken (vid teatern) ska korsa dubbelriktat buss-, cykel- och bilstråk.
-
Kanalgatan måste få 50 km/tim i stället för lämpliga 30 km. Parkering i södra delen och lastintag vid nuvarande Domuskaj skapar ohållbart flöde för gående på ”kulturstråket”. Behåll utfart vid S Kaserngatan till Snapphanevägen!
Ska vi skattebetalare stå för eventuella skadeståndsanspråk?
Bara för att klarlägga intelligensnivån: Vi är fullt medvetna om att bilar inte handlar och att bussar har bromsar. Vi är inte heller bilvurmare, som inte bejakar god kollektivtrafik.
Vi är dock medvetna om, att minskad tillgänglighet för bilburna, som ska sköta shopping efter arbetet, inte tillåter långa promenader. Då väljer man annat.
Därför har vi krävt en omprövning av dragningen, baserat på aktuell situation, lämpligen efter klarläggande om Östra Centrum. Man måste se helheten och inte flytta runt problemen med förödande dominoeffekt.
Att hänvisa till fem års utredning och ändå ha dessa problem kvar, visar bara på brist på handlingskraft och samordning.
KB 111129 Flertalet åker buss
Har politikerna aldrig övervägt att vänta med omläggningen till dess att
det nya Resecentrum står färdigt 2014? Ännu är väl inget avtal skrivet
om det nya Östra Centrum.
Enligt Kristianstads-Journalen nyligen sticker Pierre Månsson (FP) inte
under stolen med att han kan känna oro och skulle det inte komma igång,
då går luften ur oss enligt artikeln.
Region Skåne har sedan länge förordat Kristianstadslänken
alternativ 10, det vill säga att regionbussarna kör V Boulevarden/S
Kaserngatan med en egen bussfil och borttagande av 200
parkeringsplatser.
KB 111126 Lyssna på medborgarna
Vid samtal med Pierre Månsson (FP) på Kafé Fenix den 10/11 uttryckte han
själv stor oro, som vi uppfattade det, för dragningen av länken i V
Boulevarden och trädfällningen.
Han bad oss, att också skriva till Region Skåne och Skånetrafiken,
vilket vi gjort och framställt problemen för centrum med dessa villkor
som Region Skåne kräver av Kristianstads kommun för att lämna bidrag på
12,8 miljoner kronor.
Vi i Nätverk Kristianstad föreslår nu den politiska ledningen i kommunen
och Region Skåne som förespråkar denna dragning av regionbussar genom V
Boulevarden och S Kaserngatan, att gå runt i centrum.
Förklara och fråga till exempel på V Boulevarden besökarna vad
de tycker om kommande försämrad tillgänglighet för att shoppa i centrum.
Fråga också besökarna om vad de tycker om en promenad för att åka
shoppa i centrum på 6-9 minuter (500-800 meter).
KB 111124 Han har startat namninsamling mot länken
Vi har lagt ut lappar i 56 (uppdaterad 111124 96 butiker hundratals namnunderskrifter)
butiker och tänker gå ut aktivt och samla in namn i helgen. Vi tycker
att länken är förfärlig och ogenomtänkt och vi har ett förslag som tar
bättre hänsyn till kulturen, tillgängligheten, miljön och inte minst
kostnaderna. Vi är inte emot en bra kollektivtrafik, inte alls, men vi
är emot att man ska köra regionbussar tvärs igenom centrum.
KB 111124 Tänk om
”Läste den 19/11 två utmärkta inlägg angående Kristianstadslänken. Vad
jag saknar är svar från berörda politiker och Region Skåne. Själv har
jag skrivit till Skånetrafikens trafikutvecklare Annika Bondesson och
bett henne kommentera länken i Kristianstadsbladet. Ännu har inget svar
inkommit.”
KB 111119 Det går fortfarande att ändra länken
”Vad är det som är för sent för att tänka till en extra gång och få
klarhet i alla frågetecken kring Kristianstadslänken och Östra Centrum?
Det skriver Christina Borglund (KD), gruppledare i Kristianstad.”
KB 111119 Överflödig länk
”I fallet med Kristianstadslänken har Nätverk Kristianstad kommit fram
till ett förslag som räddar V Boulevarden som den är i dag. För att
centrum ska få en jämvikt med parkeringsmöjligheter, så är det av
största vikt att inte träden och parkeringarna vid Tivoliparken påverkas
utan att dessa behålls.
Med vårt förslag kan byggandet av det nya resecentrumet vid stationen
minskas till minst en tredjedel, kanske till och med häften.
Region Skåne och Kristianstads kommun borde ta till sig detta och värna om våra skattemedel.”
KB 111119 Överflödig länk
”I fallet med Kristianstadslänken har Nätverk Kristianstad kommit fram
till ett förslag som räddar V Boulevarden som den är i dag. För att
centrum ska få en jämvikt med parkeringsmöjligheter, så är det av
största vikt att inte träden och parkeringarna vid Tivoliparken påverkas
utan att dessa behålls.Vi anser att inga regionbussar skall in i
stadskärnan alls, dessa ska enbart köra till den tillbyggda centralen
norrifrån via Snapphanevägen och sedan Vattentornsvägen in till
Centralen där de vänder och kör ut igen samma håll, regionbussar skall
snabbt komma in och ut ifrån centrum och detta sker genom
Härlövsängaleden, Vattentornsvägen och Snapphanevägen.
Region Skåne och Kristianstads kommun borde ta till sig detta och värna om våra skattemedel.”
KB111117 Levande centrum
”Festen skall snart börja skriver (12/11) Heléne Fritzon (S), med
anledning av det politiska handslag som lade grunden för de projekt som
nu forceras fram i rasande takt i Kristianstad – Rådhuset, Östra
Centrum, handelsområde i Hammar och nytt resecentrum med ny
bussträckning rakt genom centrum.
Risk är att festen får en besk eftersmak när vi står med facit i
hand och summerar kostnaderna, samt ingreppen som nu sker i stadsbilden
för all framtid.”
KB 111116 Sämre stadstrafik
”Nya, grundligare kostnadsberäkningar har ökat med 50 miljoner kronor
det vill säga totalt 168 miljoner enligt kommunstyrelsen i Kristianstad
och projektstarten godkändes vid januarimötet i år.
Nu har turen kommit till att planera den komplicerade centrumdelen och är inte den politiska prestigen alltför stor, borde det gå att ändra vissa av bussturernas dragning, dels för att minska kostnaderna, men framför allt för resenärernas skull och öka framkomligheten i centrum.
Vid läsning på Skånetrafikens hemsida meddelas att från den 11 december sker stora förändringar, då flera region- och stadsbussar slutar att gå till vårt resecentrum utan slutar i stället vid stationen? Trots att det ”nya” resecentrum inte står färdigt förrän år 2013.
I samband med invigningen av del 1 av Kristianstadslänken från Centralsjukhuset framhöll Sten Hermansson (FP), dåvarande ordförande i Kristianstads kommuns tekniska nämnd, att länken kommer att göra kollektivtrafiken mer lättillgänglig, snabbare och mera attraktiv.
Nu till verkligheten för en resenär som använder linje 4 från Åsum till Resecentrum och arbetar vid Ötermalmskyrkan. Alla tider från Reseplaneraren hos Skånetrafiken.
Avresa hållplats Lunnavägen kl. 06.42 med beräknad ankomst Resecentrum kl. 06.48. Total restid 6 minuter: bekvämt och komfortabelt – inga byten.
Nya tidtabellen: Avresa hållplats Lunnavägen kl. 06.08 avstigning Finlandsgatan kl. 06.12 – byte till buss 549 – väntetid 10 minuter – Resecentrum kl. 06.25. Beräknad restid: 17 minuter och 34 minuter tidigare uppstigning.
Nästa buss nr 4 avgår kl. 6.38 med ankomst kl.6.58, det vill säga kan ej användas för de som börjar kl. 07.00.
Slutsats för att leva upp till visionerna, tänk om, och låt linje 4 gå rakt upp till centrum. Det kan ej vara för sent att ändra sig, åtminstone inför kommande sommartidtabell!
Gärna svar från Annika Bondesson, trafikutvecklare, samt kommunstyrelsens ordförande Pierre Månsson (FP). Och hur har Miljöpartiet agerat i denna fråga?”
KB 111108 Tokig länkdragning
”Hittills har jag trott, att busstrafiken är till för
resenärerna, men nu tror jag inte så längre, inte sedan ”länken”
presenterats och vad dess dragning kommer att innebära för oss resenärer
– och för affärerna i centrum.”
KB 111104 Dra om länken
”Nätverk Kristianstad har ett medborgarförslag inlämnat till kommunen,
där vi visar många fel med den planerade dragningen av
Kristianstadslänken.
Är inte prestigen för stor går det att ändra dragningen så länge inte spaden är i jorden.”
KB 110817 Länken kan slå ut flera butiker
”Tre av tio butiker på Södra Kaserngatan slås ut. Omsättningsminskning
för centrumhandeln med 50 miljoner kronor under byggtiden. Det är några
av konsekvenserna när Kristianstadslänken nu byggs.”
KB 110816 800 p-platser försvinner från centrum
Blogg iKristianstad 101217 Alternativ stadsbevarande busslänk av Kristianstads unika renässans centrum.
KB 110324 Tänk nytt om resecentrum
KB 110302 Kommunalråd präglat av glömska
”I dialogen som Gustafson hänvisar till har det
”glömts”, att den hittills varit ensidig och från kommunen drivits med
största tystnad och förhalning. Brev har inte besvarats. Nu börjar fler
och fler inse konsekvenserna och under galgen gäller det att hitta en
returväg med så lite prestigeförlust som möjligt.
Det värsta är att ”glömskan” sträcker sig så långt, som att Gustafson i texten helt fräckt påstår sig lyssna till opinionen!”
Här ”viftar” Bengt Gustafson bort eller ondgör sig över en insändare
”Dags byta kurs Gustafson” Läs själv både Gustafsons och min insändare
här nedan.
Det skulle vara intressant att höra din åsikt.
KB 110226 Lyft både blicken och debattnivån
”Olle Johansson, det verkar vara dags att byta kurs i debatten. I
diskussionen om Kristianstadslänken låter det ibland som om busstråket
vore ett påfund av politikerna för att störa handeln i Kristianstad.
Ditt anslag lämnar dessutom en del övrigt att önska, så visst är det
dags att lyfta både blick och debattnivå. Låt oss se vad saken
egentligen handlar om.”
Här bl.a. framförs åsikter i en insändare och som också är brett
förankrade i Kristianstad, men som Bengt Gustafson tyvärr uppenbarligen
inte tar till sig!
KB 110223 Dags att byta kurs Gustafson
”Nu skall Bengt Gustafson (M) anlita ännu en konsult till
Kristianstadslänken, som han nyligen sade redan var beslutad, och att
han inte alls kände till någon opinion!
Redan 2008 på ett samrådsmöte på Östermalmskyrkan, där även
Gustafson själv var närvarande, och framfördes åsikter om all
regionbusstrafik genom Kristianstad centrum.
Med Gustafsons uttalande i Kristianstadsbladet (17/2)
går det att läsa mellan raderna, att han inte vill eller inser
allvaret, eftersom han ännu en gång skall anlita en konsult. Var blev
förslag 1-8 från förra konsulten av? De försvann på ett tidigt stadium.
Varför? Kostnaderna för denna busslänk är cirka 200 miljoner. Vilket
ansvar tar denne mannen gentemot oss i Kristianstad?”KB 110222 Gör om länken!
”Kommunalrådet i Kristianstad Bengt Gustafsson (M) tänker inte
acceptera opinionens åsikter angående Kristianstadslänken, utan vill
anlita ännu en egen konsult och det för skattebetalarnas pengar!
Vi anses ha demokrati i Sverige, men jag betvivlar det alltmer.
Ingen politiker har fått ett blankt papper av oss väljare att fylla med
vad han/hon själv behagar.”
Här en länk till skrivelser till Bengt Gustafson, som han INTE behagat svara på Kristianstadslänken och dialogen m. kommuninvånarna???
KB 110115 Asfaltera Tivoliparken och kanalen!
”Med mera asfalt i Tivoliparken och en gångtunnel under V Boulevarden,
eller varför icke ett parkeringsdäck över kanalen längs Kanalgatan? Det
skulle lösa parkeringsproblemen i centrum för åtskilliga år framåt.
Vän av ordning anser kanske att vi behöver de grönområden, som finns
kvar i staden? Inom många håll i kommunen finns gott om grön– och
fritidsområden, exempelvis i Arkelstorp, Åhus och Bockeboda med flera
ställen. Är det aktuellt att sälja vårt fina fritidsområde i Bockeboda,
kan vi ju även asfaltera Tivoliparken?”
KB 110113 Ett levande centrum kräver många p-platser
”P-platser är vad som behövs mest för att centrum skall vara
blomstrande. Talet om att p-platser kan ligga ocentralt gäller tydligen
alla utom en själv. Tar man bort p-platserna i innerstaden gör man som
många andra städer med döda centrum har gjort. Tycker ni om
stormarknader utanför stan och ett tynande centrum är ni på rätt spår.”
KB 110112 Rösta om länken
KB 110112 Bevara vårt fina gamla Kristianstad
”För att Kristianstad skall kunna ha kvar ett levande centrum med
affärer, torghandel, restauranger, lunchställen och kaféer, krävs det
god tillgång till parkeringsplatser och därför finns det inte plats för
”länken”.
Detta har Olle Johansson på ett utmärkt sätt visat genom sin film
om trafiksituationen i Kristianstad. Den finns att se på hans blogg.”
KB 110112 Utsatt centrumhandel
KB 110112 Utsatt centrumhandel
”När kommunalrådet åker till Kristianstad tillsammans med sin fru och
shoppar, åker ni då buss? Det sanningsenliga och troliga svaret, att ni
åker bil.
Tror Gustafson, att situationen är annorlunda för andra besökare, som vi alla är beroende av?”
KB 101221 Gustafson svarar inte
Dagens Handel ”Bilar räddar cityhandeln”
KB 101214 Gustafson sänker Kristianstad
KB 101211 Handlare kritiserar beslut om Kristianstadslänken
KB 101211 P-platser viktiga för att behålla centrumhandeln
KB 101211 Lösa bussförbindelser
KB 101214 Gustafson sänker Kristianstad
KB 101130 Hot mot Kristianstad
KB 101126 Rädda Kristianstads centrum från Östra Centrum!
Market 101122 ”Bort med gågatorna – släpp in bilarna i centrum”
Ystads Allehanda 101123 Parkeringstiden – ett handelshinder i Ystad
Östgötatidningen 100927 ”Vi har en växande detaljhandelsmarknad”
Kristianstadsbladet 100415 ”Vägtullar – ett aprilskämt”
Sydsvenskan 100415 Maud Olofsson: Biltullar till Malmö